Friday, April 14, 2023

Yapay Zeka ve Chat BOT lar Dünyasında Çevrimiçi Sınav Yapmak

 

 

Online/çevrim içi sınavlarda kopya çekilmesini önleyebilmek için öncelikli olarak  öğrencilerin nasıl kopya çetiklerini bir gözden geçirmemiz faydalı olacaktır.

  • Sınavda bir sınav süresi (başlangı, bitiş ve Sınav süresi ayarı yapılmamış olması. Bu bazı kurumlarda başlangış ve bitiş ayarları yapılmasına rağmen sınav süresi gerçek bir sınav süresi süresinin çok ötesinde sınav süresi tanımlanması sonucu oluşan bir problemdir, aslında bir problem olmayıp ihmal, haksızlığa göz yumulmasıdır. Çünkü süresi çok uzun bir sınavda yada sabah başlayı kaşama kadar süren bir sınavda KOPYAya açık davetiyedir.  Çözümü ise yüz-yüze sınavlarda olduğu gibi gerçekçi ve hakkaniyetli bir sınav süresi tanımlanması olup HAK ve ADALET kavramlarının unutulmamasıdır.
  • Habreleşme grubları kurarak soruları bu grup üzerinden anında paylaşarak çözülen sorunun cevabanı öğrenmek. Bu tür kopayayı sadece Random/Rastgele sorular, soruların farklı değerlerle çeşitlendirilmesi çözebilir. 
  • Online/çevrimi içi sitelere sınavda çıkan soruların yollanarak cevabı yollanan soruların cevaplarının geri dönülerek girlmesidir. Bu tür kopayayı sadece ileri yönlü sorular sorup geri dönülmenin engellenmesi ve sınav süresi ayarı çözebilir.
  • Sınav esnasında internet browser/tarayısı sayfasının yanında yeni bir tab/sekme yada yeni bir tarayısı açarak soruların çözümlerinin elektronik ortamlarda, internette aranması yada soruyu çözmesi için önceden anlaşılan kiş/kişilere mail/e-posta atılması. Bu ihtimal sınav sistemi için kullanılan internet taryıcının kiosk modunda açılması için Secure Browser/Güvenli tarayıcı ile çözülebilir.
  • Soruların ve soruların cevaplarının hep aynı olaması, bu durumda habreleşme grubları üzerinden doğrudan soru ve cevap şıklarının paylaşımı. Bunun çözümü de her öğrenciye soruların ve her sorunun cevap şıklarının ramdom/rastgele çıklmasıdır.
  • Sınava gire öğrencilerden dersten beklentisi olmayan, dersi bırakan yada aldığı dönem kalacağını kesin bilen bir yada bir kaç öğrencinin sınava sınav başlayınca en önce sınava girip soruları tek tek gruplarda paylaşarak hemen bir kopya soru ve cevap havuzu oluşturup daha sonra sisteme diğer kalan 5-10 dk gibi bir sürenin bile yetebileceği bir zaman içinde tüm diğer öğrencilerinde girip sadece soru ve ilgili doğru cevapları işaretelemeleridi. Bu kopya ihtimali de sınava giriş süresinin sınırlandırılmasıdır.
  • Online yada uygulama halinde herkesin kullanımına açık olan yapay zeka proğramlarının kullanımı.
Yukarıda vermeye çalıştığımız Online/çevrim içi sınavlardaki en genel kopya metodlarının özetinden sonra bunları önlemek için aşağıda vereceğimiz tekniklerle bu ihtimaller en aza indirilebilir.
  • Öncelikli olarak her yıl ve her dönem için tamamen farlı yeni sorulardan olşturulan iyi planlanmış bir soru havuzu oluşturulmasıdır. 
  • Bu bağlamda yapılacak şeylerden birisi her bölüm için ayrı ayrı, oldukça çeşitlendirilmiş, hatta zorluk dercelerine göre sınıflandırılmış bir soru havuzu oluşturarak aynı zorluk ve aynı soru öbeğine farklı sayısal değerler vererek farklı sonuçlarını üretileceği bir sınav havuzu oluşturmaktır. Böylece birbirini tanıyan, haberleşen, hatta yayn yana oturan öğrencilere benzer sorular gelmesine rağmen sayıların nümerik/sayısal değerleri farklı olacağı için sonuçlar farklı olacaktır. Sorular benzer sorular olarak gelse bile sayısal değerler farklı olacağı için en azından gene ilk etapta kopya çekilmesi engellenmiş olacaktır.
  • Yapılması gereken şeylerden birisi de mutlaka sınav başlangıç, bitiş ve süre yarlarını mutalak yapılmalı ve soruların çözülebilmesi için belirlenen süre sonunda öğrencinin sınavı bitirmesi sağlanmalıdır. Bu zaten bahsetiğim süre ayarları yapıldığı takride sistem üzerinde kalan süre sürekli göterilerek ve süre sonunda sınav otomatik olarak kaydededilerek  kapanacaktır.
  • Online sınavlarda özellikle kopya önlemenin yollarından birisi öncelikli olarak soruların ardışık olarak ve birbirini takip edecek şekilde sadece ileri yönlü olarak ve geri dönülmesini engelleyecek şekilde öğrencinin karşısına çıkmasını sağlamaktır. Yani öğrencilerin soruları önce kopyalayıp sonra doğru cevaplara ulaştıktan sonra geri dönerek cevaplama yapmlarını engellemektir. 
  • Bir başka yol öğrencilere sınav esnasında soruların ve soruların cevap şıklarının sürekli olarak Random/rastgele olarak seçilmesini sağlamaktır. Böylece yakın öğrencilere yani birbirini tanıyan, grup oluşrurmuş olan, haberleşen öğrencilere benzer soruların ya da aynı soruların gelmesi ihtimalini azaltarak kopyayı engellemektir.
  • Sınav esnasında öğrencilerin arka fonda başka bir uygulama açmalarını önlemektir. Özellikle internet bağlantısı yaparak soruların bir başka ortamda çözümlerini aramalarını önlemenin yolu olarak kullanılabilecek bu metod Korumalı Browzer (Secure Browser) modunda sınav yapmaktır. Yani açılan browser'ın kiosk modunda açılarak ekranı tamamen kaplaması ve arka fona düşürülmesini ebeglleyecek ve böylece öğrenci sadece soru ekranını kullanacak, başka bir browser yada tab açmasını engellenecektir. 
  • Sınav girişinde öğrencilerin sadece müsaade edilen 10 ya da 15 dakikalık belki duruma göre 5 dakikalık sürelerde sınava girmelerini sağlamak ondan sonraki dakikalarda sınava girmelerini engellemektir. Böyelece sınav başladığı anda tüm öğrenciler sınava gireceği için herbirinin süresi başlayacaktır.
  • Online yada uygulama halinde herkesin kullanımına açık olan yapay zeka proğramlarının kullanımının önüne geçile bilmesi için de soruların doğrudan texet fromatında değil resim formatında hazırlanmasıdır. Burada soruların akıllı telefonlar üzerinde OCR/Metin tarayıcı proğraların kullanarak text metnin gene yapay zeka uygulamalrına atılması ihtimali nedeniyle soruların sadece soru öbeğini gene resim formatında verip çözüm için gerekli olan diğer bilgileri bir şekil üzerinde vermektir. Bu her soruda mümkün olmaya bilir. O durumda da soru oluşturulurken arkada fligran vb karışık ince desenler kullanıp resim formatında oluşturulup mutlaka bu formatta (CAPTCHA sitilinde) atılmasıdır.   





No comments:

Post a Comment